KNOOPKRUID

Kruiden en hun betekenis, gebruik van kruiden, uit de natuur, genezen met kruiden, ziekteondersteuning, thee, reiniging van ruimten, en huid en haar verzorging
Plaats reactie
mediumtarotlady
Site Admin
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 27-07-2014 14:31

KNOOPKRUID

Bericht door mediumtarotlady » 23-04-2015 12:55

Latijn: Centaurea Jacea, Engels: Knapwort (Harshweed)

Knoopkruid lijkt op een distel maar dan zonder stekels. In Amerika of Canada wordt de plant hier en daar al als invasief beschouwd , wat wel grappig is als je bedenkt dat hij wel eens tegen diabetes zou kunnen helpen, een steeds groter wordend probleem en al helemaal in Amerika. (De meest invasieve, en ook al paarse plant in Amerika, vinden ze daar dan, is kattenstaart, dat ook al regulerend werkt op de bloedsuikerspiegel...)
Culpeper zegt dat het geplette kruid beroemd is om bont-en-blauwe plekken van de huid te krijgen. Hij plaatst de plant onder Saturnus. Dodoens noemt het warm en droog van natuur. Saturnus is wel droog maar niet warm. Ik kan niet precies uitleggen waarom, maar ik vind het ook een beetje een Watermanachtige plant, waar Saturnus over heerste in de tijd van Culpeper. Het is een nogal ruig paars bloemetje, een ruig sterretje, misschien dat ik daarom aan Waterman denk.

Hij zegt dat het kruid het beste werkt als het via een aftreksel ervan ingenomen wordt, maar dat het alleen werkt in grote doses en daarom zelden gebruikt wordt. Het helpt echter tegen diabetes en daarom doe ik er elke dag een bloempje van in mijn vooralsnog succesvolle bloedsuikerspiegelverlagende kruidenthee (momenteel weegbree, moerrasspirea, kamille en knoopkruid).

Daarnaast helpt het kruid bij verslijming, hoesten, astma, ademhalingsproblemen en kou (Saturnus), en bovendien goed voor hoofd- en zenuwpijn, en dit laatste is weer letterlijk Saturnus (pijn) in Waterman (zenuwen). Bij benauwdheid, (een ademhalingsprobleem) kun je ook aan Saturnus in Waterman denken: de ruimte die vernauwt, het gaat krampen.

Bij schurft 30 gram met sheabutter of cacaoboter menen en opbrengen. (Schurft/psora is een Saturnus-aandoening).

Bij aambeien: een aftreksel van het kruid 2-3 keer per dag innemen in doses van een half theekopje. Bij een zere keel kun je hier ook mee gorgelen.

Een aftreksel van de wortel helpt koorts bij kinderen te verlagen. En je kunt het innemen voor een betere spijsvertering.

Zwart knoopkruid, Centaurea Nigra, is een kleinere variant, maar zeldzaam in Nederland.
Het mooiste aan de mens, is de glimlach

Plaats reactie

Terug naar “Kruidenhoekje”