KATTENSTAART

Kruiden en hun betekenis, gebruik van kruiden, uit de natuur, genezen met kruiden, ziekteondersteuning, thee, reiniging van ruimten, en huid en haar verzorging
Plaats reactie
mediumtarotlady
Site Admin
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 27-07-2014 14:31

KATTENSTAART

Bericht door mediumtarotlady » 23-04-2015 12:52

KATTENSTAART (KATTESTAART, GROTE) - Latijn: - Lythrum salicaria – Engels: Purple Loosestrife

de plant die rotting tegen gaat. In het Duits en het Engels heeft Kattestaart een soortgelijke naam als wederik: Duits: Blut-Weiderich voor kattenstaart en wederik heet in het Engels: Yellow Loosestrife. Wederik in het latijn: Lysimachia Vulgaris.Maar kattenstaart en wederik behoren tot andere soorten, of families, de wederik behoort tot de sleutelbloemfamilie, de kattestaart tot de kattenstaart familie. Beide kruiden kunnen echter medicinaal ingezet worden. Ik begin met Kattenstaart omdat deze plant in Amerika gezien wordt als een plant die uitgeroeid moet worden, een “invasive disaster”of invasieve ramp nummer 1 noemen ze het. In werkelijkheid blijkt dat wel mee te vallen. Maar als mensen ze tegenkomen kunnen ze een nummer bellen waarna de plant uitgeroeid wordt, nou vraag ik je. Planten komen ergens omdat ze nodig zijn. Dus waar is de kattenstaart voor?



Een van de interessante dingen is dat kattenstaart zelf goed tegen water kan, het groeit vaak bij slootjes (en ook nergens anders denk ik wel eens, althans hier in Nederland), maar ook gebruikt kan worden om hout mee te impregneren dat in water moet staan, het hout gaat dan niet rotten. (Een aftreksel van de plant daarvoor gebruiken). Of je daar nu je hele houten bootje mee moet impregneren weet ik zo niet, maar die wetenschap kan handig zijn. Wat is dat astrologisch, dat een plant waterrot tegen kan gaan? Kattenstaart is sowieso enorm antibiotisch en gaat ook rotting in je darm tegen als de bacteriën daar huishouden, om het zo maar even uit te drukken. De omzetting van iets is Pluto (de heerser van Schorpioen). Rotten is Neptunus (of Neptunus in Schorpioen). Het rood-paarse van de plant wijst op Mars en Neptunus.

Kattenstaart is dus enorm antibiotisch en kan veilig gebruikt worden bij chronische diarree, enteritis en dysenterie, waar het nog het meeste voor ingezet wordt. Diarree ontstaat als het lichaam zich wil ontdoen van gifstoffen, kattenstaart helpt daarbij en is ook in de natuur een plant die vervuiling van de omgeving om kan zetten. Ook bij spastische colon of prikkelbaar darm syndroom (IBS: Irritable Bowl Syndrome) kan het kruid helpen..Bij mij hielp het binnen 2 dagen! (Ik heb de thee met tijm gemaakt, voor de smaak). Het desinfecteert de darmen. Bij tyfus werkt het ook. Het zou verder ook goed kunnen helpen bij koorts, constipatie, en leverziekten (hepatitis).

Het kruid is hypoglycemisch, en zou de bloedsuikerspiegel kunnen normaliseren. Kattestaart is wondhelend en bloedstelpend, en is sterk samentrekkend maar tegelijkertijd verzachtend. Het kan ook goed ingezet worden bij overmatige menstruatie en interne bloedingen.

De plant kan zowel vers als gedroogd gebruikt worden.

Uitwendig kan kattenstaart gebruikt worden als wassing bij wonden, eczeem, verder als vaginale douche (anti-bacterieel) of bij of jeuk, bij een geïrriteerde huid, en het stopt een bloedneus. Gebruik in dit laatste geval het gepoederde gedroogde kruid.

Kauw op een stengel bij zwak of bloedend tandvlees (ook bij kinderen).

Kattenstaart zou nog beter dan ogentroost kunnen helpen bij droge ogen, gebruik het gedestilleerde water ervan. Elke ooginfectie of irritatie, kan ermee gebaat zijn als de ogen tegelijk te droog zijn. Doe het gedroogde kruid in lauw water, filter het dan door een koffiefilter en voet een kwart theelepel zout per kopje thee toe. En gebruik dan een oogdruppelaar of alleen een lepel om het in het oog te druppelen. De thee is NIET houdbaar, als er wat over is kun je het echter wel invriezen. (Bron: http://www.herbcraft.org/loosestrife.html )

Eetbaarheid: de bladeren en de wortels kunnen gekookt gegeten worden. Dat zou het onkruidcontroledepartement in Amerika eens moeten horen, naast alle andere medicinale eigenschappen die het kruid heeft (alhoewel het weinig gebruikt wordt door kruidkundigen), maar de farmaceutische mafia is er natuurlijk te sterk.
Het mooiste aan de mens, is de glimlach

Plaats reactie

Terug naar “Kruidenhoekje”