HONDSDRAF

Kruiden en hun betekenis, gebruik van kruiden, uit de natuur, genezen met kruiden, ziekteondersteuning, thee, reiniging van ruimten, en huid en haar verzorging
Plaats reactie
mediumtarotlady
Site Admin
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 27-07-2014 14:31

HONDSDRAF

Bericht door mediumtarotlady » 23-04-2015 12:50

Latijn: Glechoma Hederacea, Engels: Ground-Ivy, Alehoof.


Ik ben dol op hondsdraf, het ruikt lekker, het smaakt geweldig op een boterham met kaas, en ik gebruik het in zowel verse als gedroogde vorm met veel succes als ik weer eens jeuk hebben van een muggenbult of gestoken ben door een daas, of ik kauw er op bij pijnlijk tandvlees. (Het helpt ook bij kiespijn). Hondsdraf komt van nature veel voor vlak bij brandnetels, want ook als je geprikt wordt door de brandnetel helpt het er over heen wrijven met hondsdraf je acuut van de prik af. Maar het komt niet alleen bij brandnetels in de buurt voor. In het vennige gebied waar ik zit komt het grappig genoeg ook voor vlak bij poeltjes die een kweekvijver voor muggen zijn, echt om je van de jeuk af te helpen dus. Of soms gewoon in het bos, in vormen met grotere en kleinere blaadjes, en als het in bloei staat met prachtige blauw-paarse bloemetjes. Het kruid helpt dus tegen Mars-geprik, en is zelf blauw (blauw/paars) van kleur, maar het is vooral een heel geurig plantje en dat maakt dat ik aan Stier denk. Het is ook een lieflijke plant met lieflijke bloemetjes en Culpeper en Vehlow laten het onder Venus vallen. Maar ik maak er Mars in Stier van, een erg kalmerend kruid bij jeuk (= irritatie). Bovendien is het goed voor de aanmaak van nieuw bloed, en werd het ook wel galbloem of hoefijzertje genoemd (ijzer = Mars).

Hondsdraf kun je ook door de sla doen, of als garnituur bij vlees, of je eet het als groente: het bevordert de spijsvertering. Medicinaal wordt hondsdraf klaarblijkelijk ingezet bij maagzweren, darmontstekingen, nier-, blaas- en galstenen, ontstekingen aan de twaalfvingerige darm, en andere aandoeningen van de galblaas. Ook allerlei Mars-achtige aandoeningen dus. Gebruik het dan als een thee, ook kun je hondsdraf goed door andere kruiden mengen voor kruidenthee.

De thee (5-10 gram op een halve liter water) is ook goed voor vastzittend slijm (helpt ook goed bij kinderen) en helpt bij astma en bloedarmoede. (Een week lang) Daarnaast is het pijnstillend bij zenuwpijnen, ischias en jicht. Het helpt ook bij de spijsvertering, stimuleert de stofwisseling (vooral bij onvoldoende vorming van bloed), ziekten van de ademhalingsorganen, en geelzucht.

Tegen mee-eters kun je een hondsdraf-compres maken, of voor wassingen (3 keer per dag) bij huidproblemen, alles wat uitbreekt in de huid: 15-25 gram gedroogd kruid hoef je dan slechts 3 minuten te laten trekken in warm water.

Voor abcessen mix je het met kamillebloemetjes.



Om hondsdraf medicinaal te gebruiken kun je dit kruid het beste in het voorjaar (april-mei) plukken als het in bloei staat, en het dan in het donker te drogen.

Ook kun je het aftreksel in het badwater doen bij reumatische pijnen, slecht genezende wonden, oude wonden die moeilijk dicht gaan en jicht. En als thee drinken: 30 of 40 dagen lang.

Het sap van hondsdraf schijnt goed te helpen als je waterige ogen hebt, rode ogen, of een film voor je ogen, en het helpt het gehoor , als je het in het oor of oog druppelt, nadat je eerst wat suiker in het sap hebt opgelost. (Culpeper). Als je het kruid gewoon in het oor wrijft, helpt het het tuuten van het oor (wellicht ook oorsuizen). (zegt Dodoens Cruydtboek, 1554).
Het mooiste aan de mens, is de glimlach

Plaats reactie

Terug naar “Kruidenhoekje”