Andere kijk op kinderen van NU

Dit is een speciaal hoekje voor vragen en antwoorden over je ervaringen met kinderen(eigen of niet) maar ook voor Kinderen en hun Spiritualiteit.
Plaats reactie
mediumtarotlady
Site Admin
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 27-07-2014 14:31

Andere kijk op kinderen van NU

Bericht door mediumtarotlady » 22-02-2015 14:07

Wat wij kunnen leren van de kinderen van NU

Dit is geschreven voor iedereen die geïnteresseerd is in wat wij kunnen leren van de kinderen van nu. Steeds meer kinderen kunnen niet meekomen in de wereld van nu ze lopen vast in verschillende gebieden en kunnen geen aansluiting vinden binnen de huidige systemen. Sportclubs zijn geen optie, op reguliere scholen vinden ze geen aansluiting, verjaardagen en sociale verplichtingen zijn voor hen een regelrechte ramp. Het aangaan en onderhouden van contacten gaat niet op de manier hoe "wij" dat vanuit ons kader gewend waren. steeds meer proberen wij deze kinderen onze oude kijk op de wereld op te dringen: wees eens rustig, zit eens stil, doe toch is normaal, waarom zie je dat nou niet. Om aansluiting richting onze wereld te vinden zijn drastische maatregelen in gang gezet. Oplossingen als onderdrukkende medicatie, speciale scholen, strakke regels en afhankelijk makende pictogrammen zijn schijnbare oplossingen voor een probleem dat verder en dieper gaat dan deze kinderen zelf.

Deze kinderen zijn een spiegel van een maatschappij dat kraakt aan alle kanten, de huidige systemen voldoen niet voor een steeds groter wordende groep kinderen van deze tijd. als we dieper kunnen kijken dan het schijnbaar onaangepast gedrag zien we dat de oplossing niet alleen zit in het "repareren" van deze kinderen.

Als we dieper kijken kunnen we het zien als een spiegel om naar onszelf te kijken, een kind wat "druk" is hoeft vaak niet eens onderdrukt te worden, een kind wat druk is heeft een omgeving nodig waarin het nog steeds geliefd is ondanks zijn drukte. Een kind wat druk is zwemt vaak alleen op zoek naar contact, doordat wij ons steeds meer afsluiten van de wereld inclusief de kinderen om ons heen creëren wij een ondoordringbaar vacuüm waarin wij te veel bezig zijn met "overleven" en de dag doorkomen door te racen van activiteit naar activiteit. Ondertussen verwachten wij van onze kinderen dezelfde commitment voor dezelfde waanzin als die wij voor onszelf uit projecteren. Vinden we het gek als het kind zich hier steeds meer van afsluit en zich terugtrekt in zijn of haar eigen wereld, tv en spelcomputer. Deze zijn een baken van rust in de chaotische zee van emoties, verwachtingen, spanningen en teleurstellingen en veel vinden dit allang prima want in de weg zitten ze dan niet, het op de langere termijn apathisch worden nemen we op de koop toe.Nee deze kinderen kunnen niet voldoen aan de waanzin die wij heel normaal zijn gaan vinden.

Deze kinderen hoeven niet gerepareerd te worden zodat we de schuld niet buiten onszelf kunnen plaatsen als een opluchting zodat het niet aan onszelf of aan onze opvoeding ligt. Zodra het een label heeft als autistisch, adhd, add, odd, of een ziektebeeld trekken we onze handen terug en stopt hier onze op opvoedkundige rol. Nu ligt het aan het kind want door zijn "stoornis" is het niet in staat om vanuit nature mee te komen en leggen wij de oplossing buiten onszelf, in de handen van instanties en doktoren worden deze kinderen verder verwijderd van onszelf en is de bereidwilligheid om de oplossing bij onszelf te zoeken steeds verder uit beeld. Niet te repareren door medicatie of begeleiding dwingen deze kinderen ons juist naar onszelf te kijken en totdat we ONSZELF weer open stellen voor contact zal dit probleem alleen maar groter worden. Wanneer een kind zich weer openstelt en kan ontspannen in het moment is dit het gevolg van een omgeving dat dit toelaat en hiervoor openstaat. Maak zelf de weg vrij, bevrijd je van angst en maakt tijd en ruimte vrij om de kinderen weer echt te zien en zelfs het drukste kind zal zich kunnen ontspannen of zich juist gaan leren inspannen omdat het weer de moeite waard wordt en er mensen om hen heen zijn die dit weer zien en waarderen.

Neem de tijd voor deze kinderen, leer ze iets, kijk door wat ongewenst gedrag heen, zie de roep om liefde eronder, bouw het contact uit, vier het menszijn, leer van hen, laat ook hun op hun plaat gaan, wees er ook voor hen als ze dit doen, laat ze je je geduld trainen, je liefde trainen. Het zijn de beste mentoren die je ooit hebt gehad.
Het mooiste aan de mens, is de glimlach

Plaats reactie

Terug naar “Kinderen & Spiritualiteit”